Pazar, Şubat 10, 2013

another earth




IMDB Puanı: 7.0/10
Yapım Yılı ve Ülkesi: 2011 – ABD
Gösterim Tarihi: 12 Ekim 2011 (Fransa)
Tür: Dram , Bilim Kurgu
Yönetmen: Mike Cahill
Senarist: Brit Marling, Mike Cahill
Oyuncular: Brit Marling, William Mapother ve Matthew-Lee
Süre: 94 dk

Benim fikrimi öğrenmeden önce yazan özetlerden birini de okuyun:
Brit Marling ve William Mapother’ın rol aldıkları filmde, iki insanın trajik bir kazadan sonra birbirlerinin dünyalarına girmeleri anlatılıyor. Onların birbirine yakın dramları ikinci bir Dünya’nın keşfedilmesinden sonra biter ve yeni paralel dünya kışkırtıcı ve inanılmaz olasılıkları ortaya çıkarır. Yeni bir Dünya yeni bir hayat yaşama şansı mıdır? Yeni bir kader mi? Yeni bir insan olmak mı? Başka Dünya şaşırtıcı sonuyla asla unutamayacağınız bilimkurgu. 

Şimdi, yukarıdakilerin neredeyse tamamı yalan. Özellikle son cümlesi kuyruklu yalan. Filmdeki adıyla Rodha Williams (Brit  Marling) 17 yaşında hem güzel hem zeki bir kızdır. Şöyle ki: “Kimya bölümüne kabul edildiğimde 17 yaşındaydım. Her şeyin mümkün olduğunu düşünürdüm. Öyleydi de…” Sonra bir gece ikinci bir “dünya” keşfedilir. Aynı gece Rhoda sarhoşken araba kullanmasını sonucu olarak bir kaza yapar. Ama bedeli başkaları öder.

-“Kafiye bulma oynayalım.” Der arkada oturan küçük erkek çocuk.
-“Aslan.” Der direksiyonun başındaki baba.
-“Kaplan.” Diye bağırır çocuk. Yolda dururlar. Yıldızlı açık bir gece… Babanın hemen yanında oturan hamile anne babanın elini karnına üstüne koyar ve:
-“Hissedebiliyor musun?” Baba gülümser. Bu seferki bir kız…
-“Hadi kafiye oynayalım!” diye bağırır yeniden küçük çocuk.
BAM!


Aradan 4 yıl geçer. Bu süre zarfında henüz reşit olmadığı için Rhoda’nın ismi açıklanmaz. Kamu hizmeti yapar. Ama sicili temiz değildir. Bu yüzden herhangi bir başlangıç için şansı yoktur. Bilim adamları ise diğer dünya ile irtibata geçmeye çalışmaktadır ayrıca bu gezegen dünyamıza artık aydan bile daha yakındır. (Zaten buradaki saçmalığa öldüm abi. Kütle çekim kuvveti diye bir şey var. Bir yörünge, bir atmosfer var. Teorik olarak imkânsız bir kere. Sonra aya gittik, Mars’a gittik ama burnumuzun ucuna gidemiyoruz.) Ayrıca türlü kehanetler ortada dolanıp durur. Araştırma amacıyla bir mekiğin gönderilmesine karar verilir.
Gidecekler için bir tür yarışma ilan edilir. Bu sırada Rhoda hayatını mahvettiği John Burroughs’ın evine özür dileme amacıyla gider ama korkup temizleme şirketinden geldiğini söyler ve takip eden günlerde temizliğe gider. Açıklarını iyi yalanlarla örter. Önce arkadaş olurlar. Rhoda diğer dünyaya gitme amacıyla yarışmaya katılır ve bir deneme yazar. Bu sırada aralarında farklı şeyler gelişir, duygusal bir bağ oluşur. Çok geçmeden Rhoda yarışmayı kazandığını öğrenir ve…

Bundan sonrası tamamen spoilera girer. İzleyecekseniz devamını okumayın derim.

*
*
*

Ve bunu John’la paylaşır. Ve sadece bunu değil kendisinin kim olduğunu açıklar. Beklendiği üzere John tarafından kovulur. Eve geldiğinde gazetecileri karşısında bulur. Geçmişte bir suç işlemiş olduğunu ören medya başına üşüşmüştür. Daha sonra Rhoda radyoda yeni dünyayla ilgili bir teori duyar. Diğer dünyanın paralel bir evren olabileceğini ve bizden bir tane de orada olabileceğiyle alakalıdır bu. Ki paralel evrenlerle ilgili binlerce teori var. Örneğin bana mantıklı gelenlerden bir tanesi alternatif bir kendimizle karşılaştığımız anda uzay-zaman dengesi bozulacağı için bu bir yokoluşa neden olacaktır. Örneğin “Kapsül” isimli bir başka bilimkurgu filminde işlenen bir düşünce. Zaman makinesi icat eden iki bilim adamı geçmişe döndüklerinde kendileriyle karşılaşmamak için bir otel odasına kendilerini kapatır ve saatlerce çıkmazlar.

Bunu John’a söylemek ister. Ama John, Rhoda’nın boğazına yapışır. Bıraktığında ise artık çok geçtir. John ise ona arkasını döndüğü için anlamaz. Bir numaralı Rhoda mefta… Bu sırada bir Rhoda gelir ve ilk Rhoda’nın söylemek istediklerini söyler. Aradan 4 ay geçer.



Ortada bir Rhoda var ama kaç numaralı olduğu belirsiz. Yine kamu hizmeti yaparken haberlerde John’ı görür. John diğer dünyaya gidiyordur. Rhoda gülümser sonra yürümeye başlar. Yürür yürür ve derken filmin bitmesine 30 saniye dona kalır. Bu sefer karşısında bambaşka bir Rhoda vardır. Yepisyeni Rhoda ona doğru bir adım atar ve film biter.

THE END

En çok neye kızdım biliyor musunuz? Bu film için “Bilim Kurgu” yazıyor olmasına… Kurgu olduğu kesin de bilim bunun neresinde? Filmin ilk başlarında “İşte harika bir film!” diye haykırdım ya… Bekle bekle adam gibi bir şey yok. Kız yarışmayı kazandı. Dedim “Şimdi diğer dünyaya gidiyor.” Heveslendim. Bakalım diğer “dünya” fikirleri nasılmış? Ama yok arkadaş, yok! Finale kadar hala umudum vardı.

Bu film için hem doğru hem olumlu olabilecek tek açıklama: Another Earth, ikinci bir dünya alternatifi ve bu alternatif üzerine yaşanan çelişkileri, ikinci bir yaşam arzusunu ve bu arzunun sonuçlarını irdeliyor. En fazla bu çıkar yani. Belki konuyla ilgili daha fazla bilimsel teori sunsaydı yeni paralel dünya kışkırtıcı ve inanılmaz olasılıkları ortaya çıkarır yorumu da yapabilirdim.



Not: Artı kızdaki o kılık kıyafet, o saç baş aynı ben ya… Bir de tipide benziyor. Yalnız ben kaza falan yapmadan bu hale geldim?

Edit: Üzerinden zaman geçtikten sonra o kadar da kötü olmadığına karar verdim.

Saygılar…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder