geçen gün hem tuhafıma hem de hoşuma giden iki şey gördüm. (değişiğe gitmek, ilgince gitmek...) bir tanesi yolun kenarına bırakılmış bir kutu broşürdü, üzerinde "lütfen
alınız," yazıyordu. içimden almak geldi ama üşendim. hem değişik tatlı bir
yöntem, hem de kaç kişi alıyordur ki diye düşündürttü bana.
diğeri metrobüse giden üstgeçit yoluna yapıştırılmış aynı
ilandan on tane. öyle muallakta kalmış ki altından her şey çıkabilir diye
düşünüyor insan.
"Liseli-üni. gençler aranıyor
Aylık, 15 günlük
05..."
benim kutu kafacığım shininryu diye bir albümle döndü. yine bir sürü iyi ama tanınmayan isimle çalışmış. intihal skandalını unutmuş değilim ama yine de kendimi alamıyorum bu şarkıları sevmekten. ne kadar üzücü. bir parça ne zaman senin olur?
bugünlerde ne yaptığımı düşünüyorum. anlatacak çok şeyim var
gibi de yok gibi. ne yazmam gerektiğini bilemediğim bir durumdayım.
yaz okuluna devam ediyorum, hala bitmedi evet. on gün
sonraysa eve döneceğim. tuhaf bir şekilde okul başladığından beri çok az kitap
okuyorum ve bu beni üzüyor. ama bir şeyler çiziktirdiğim için böyle oldu, o
yüzden mutluyum bir yandan da yeniden bir şeyler çizmeye başladığım için. gerçi
son iki haftadır onu da yapmıyorum. sınavlarla dernek işleriyle uğraşıp durdum.
politikadan (uluslararası ilişkiler ve siyaset bilimi) çap
için, sosyolojiden de yandal için başvurdum. şartları sağlıyor gibi görünüyorum
şuan, bir aksilik çıkmazsa kabul almam gerekiyor. (gerçi en büyük aksilik neden
başvurduğumu açıkladığım kısımda çıkabilir, şu ülke şartlarında politik sinema
yapmak istediğini söyler mi insan?) açıkçası bu tercihlerimden çok emin
değilim. hatta oldukça az ama sonra nasıl sinemacı olduğumu hatırlayınca çok da
düşünmemem gerektiği sonucuna vardım. (üniversite tercihlerimi kura çekerek
yapmıştım.) hayat bir şekilde ilerliyor ve zaten bütün gönlümle razı olduğum
hiçbir tercihim olmuyor. bunu da kurcalamanın alemi yok. eğer sıkılırsam
bırakıveririm, kimse beni bunun için zorlamıyor ki. evet, ben de merak
ediyorum, bu şekilde ne kadar daha yaşamaya devam edeceğimi. ya da
edebileceğimi.
ve merak ediyorum bazı şeylerin ne kadar benim tercihim olduğunu.
bunu herkes merak eder. şuan bu yazıyı neden yazıyorum? yarın gitmem gereken o
yere gidecek miyim? gerçekten gitmem gerekiyor mu? içimdeki isteksizlik oraya,
onlara ait olmadığımı, aidiyet zaten gözden çıkarılmıştır ama en azından yakın
bile hissedemediğim için, hep bir yabancı olarak kaldığım için mi aralarında?
bu soru değildi. cevabı biliyorum. elimden geleni yaptım, hepsi birbirinden
farklı ve belki onlar da zaman zaman benimle aynı hislere kapılıyorlardır ama
yine de ben, hepsinden daha farklı bir yerde durduğumu hissediyorum. onları
bağlayan ipler daha sıkı, ben yalnızca bir misafirim. geldiğim için, yaptığım
işler için teşekkür edilen tek kişiyim.
bahar döneminin sonunda tatile girişimi kutlamak için on iki
tane kitap almıştım, bunların hepsi daha önce okumadığım ve en azından yarısı adını bile duymadığım
yazarlardı. normalde böyle şeyler pek yapmam, yani söz konusu kitap olduğunda
riske atmam. ortaokul ve lisenin ilk yıllarında bu hakkımı fazlasıyla
kullanarak elime ne geçtiyse okudum. şimdi okumam gereken koca koca listelerim
varken şansa yer bırakmaktan hoşlanmıyorum. bu nedenle daha önce okumadığım bir
yazarı okuyacaksam ya kitap konusunda düşüncelerine güvendiklerim arasından
okuyan birini bulurum ya da ekşide bloglarda vesaire araştırım. ama yeni
yazarları nasıl keşfedebilirim? bunun tek yolu biraz risk alabilmek, tabi ki
yine detaylı bir araştırma yaptım web üzerinden ama ne kadar emin olabilirim?
sürekli ev değiştirdiğim için kitaplarımı genelde yanımda
pek taşıyamıyorum. o yüzden bu listeye yaz okuluyla birlikte başlayabildim,
araya başka kitaplar da giriyor tabi. şuan yalnızca dördüncüsündeyim. bahadır
cüneyt yalçın'ın hep lunapark kitabından bahsetmiştim zaten. robert seethaler'ın
bütün bir ömür ve chinua achebe'nin artık huzur yok kitapları diğer okuduklarım
ki onlar da başka bir evdeki kütüphanemde duruyorlar, o yüzden resimde yoklar.
bütün bir ömür (ein ganzes leben), avusturya
edebiyatında, orjinali almanca olan bir eser. zweig, rilke, bernhard gibi
isimleri tanısam da çağdaş avusturyalı yazarlardan, en azından halihazırda
hayatta olan kimseyi okumadım galiba. o yüzden bu bir keşif sayılabilir benim
için. sıradan bir adamın hayatını okuyoruz, ciddi anlamda çocukluğundan ölümüne
kadar. gayet sıradan bir adam olan andreas egger'ın aslında hayata dair her
şeyi yaşadığı; çalıştığı, ev yaptığı, aşık olduğu, evlendiği, savaşa gittiği,
esir düştüğü, gezginler için rehberlik yaptığı, yaşlandığı bir hayat. yüz elli
sayfa bile tutmayan bir kitapta bütün bir ömür. zaman zaman cidden etkilendim
ama muhteşem diyemiyorum. ne eksik? emin değilim.
artık huzur yok (no longer at ease), nijeryalı bir yazar
olan achebe'nin ithaki'nin afrika üçlemesi kapsamında bastığı ikinci eseri.
(ilki "parçalanma" ve sonuncusu "tanrının oku") achebe'yi
joseph conrad'ın karanlığın yüreği eserine yazdığı eleştiriden tanıyordum. aynı
zamanda coetzee'nin romancının romanı'ndaki "afrika'da roman"
bölümünde adı geçince ilgimi çekmişti. aynı zamanda bu bölüm bana şu soruyu
sordurdu "afrikalı romancılardan kimi okudum?" cevap üç nokta.
böylece achebe'nin bu eserini elime almış bulundum. internetten alıyorsam ben
kitapların tanıtım yazısını yani arka kapağını pek okumam, kitapçıda
okuyabiliyorum ama genelde kitabın ilk cümleleri ya da içinden bir sayfa benim
için daha önemli bir kriterdir. okulda okurken arkadaşım ne gördü, sordu. ben
de klasik hareketim kitabı eline tutuşturdum. arkasını okudu, dedi ki "bundan
iyi türk dizisi çıkar". bir sinirlenmişim ki sormayın, vay efendim, sen
achebe'nin kim olduğunu biliyor musun diye girdim olaya, tırstırıp kaçırdım.
sonradan arkasını okuyunca gördüm ki öyle düşünmekte biraz haklıymış, bayağı
sığ bir yazıydı çünkü.
başkarakterimiz obi'yi umufio'lular derneği ingiltere'ye
yanlış hatırlamıyorsam hukuk okusun diye gönderirler ama o ingiliz dili ve
edebiyatı okur. dönüşünde iyi bir işe başlar, bir kıza aşık olur ama kız halkın
geleneklerinde lanetlenmiş bir soya mensuptur ve iş hayatındaki yozlaşmış
sistem onu doğru olanın ne olduğu konusunda şaşırtmacalarla karşılaştırır. obi,
bu sırf soyuyla ilgili bir takım olaylardan dolayı sevdiği kızla evlenemeyecek
olmayı da daha fazla kazanmak ya da daha iyi bir yere gelmek için rüşvet kabul
almayı da reddeder. ancak kitabın sonu bizim türk dizilerinden biraz farklı
biter.
gerçekten yumruk yedim. neeeee olamaz bu nasıl bir
son?!!! parçalanma'yı kesinlikle okuyacağım ama tanrının oku için karar
vermedim, onu parçalanma'nın etkileyiciliği belirleyecek sanıyorum. ben bir
şeyler öğrenmek için roman öykü okumam. ama bu kitabı okurken öğrendim işte,
elimde değil. nijerya, özellikle igbo kültürünü, beyaz adamın etkisini ve tabi
achebe'nin bir igbolu olarak olaylara bakışını. tabi çeviri okumak ciddi
problemli bir iş ama bazı deyimleri, atasözlerini olduğu gibi (yani okuyunca
bir anlam ifade etmeyecek şekilde bile olsa) koruduğu için teşekkür ettim.
ayrıca antrpolojide öğrendiğim bir sürü teorik bilgi yerine oturdu bu romanla.
gerçekten anladım neden bahsettiğimizi derste.
şimdi, bisikletçi kumpası (fama o biciklistima) diye bir
kitap okuyorum yine aynı konsept içinde, o kadar hoşuma gitti ki. stevislav
basara kesinlikle daha önce duymadığım bir isimdi ve üzüldüm. ama çok da değil çünkü daha önce okusam
şimdiki kadar zevk almayabilirdim sanıyordum, çok ciddi bir humanities bilgisi
istiyor bence. (neden beşeri bilimler ya da sosyal bilimler demiyorum? çünkü
humanities'in ortaya çıkmasının nedeni bu bilim kelimesindeki ihtilaf. insanlıklar?
insanlar ilgilenen alanlar...) ha bu bende var demiyorum ama bir kaç yıl önce
çok daha azdı tabi ki. okula sövsem de bu anlamda çok şey kattığını yadsıyamam.
neyse, basara, modern sırp edebiyatının önemli isimlerindenmiş. şimdilik
umudum, diğer eserlerinin de türkçeye çevrilmesi ya da ingilizce çevirilerinin
benim için ulaşılabilir konuma gelmesi yönünde. çok çok sevdim. (bir de grup var cyclist conspiracy diye, güzel şarkıları var.)
sultanahmet'ten süleymaniye'ye kestirmeden geçmeye çalışırken istanbul üniversitenin
olduğu sokakların birinde bir tezgah gördük. kolye, yüzük, bileklik tarzı
şeyler satıyorlardı. hoş şeylerdi, birer tane alalım dedik. ben bir kolye
aldım. üzerinde aydan sarkan salıncakta sallanan bir kız var. ben lisedeyken, hava
bulutlu değilse ay ışığı öyle güçlü vururdu ki uyuyamazdım. o zaman hiç
romantik bir yanı yoktu. üzerinden geçen yıllarda ben de hayatla birlikte çokça
değiştim. kötü bir şey değil bu, olmak istediğim kişi olmaya çalışıyorum ve
büyük ölçüde başarıyorum. daha ne isteyebilirim ki gibi görünebilir. ama o
zaman da, mesele kendimi gerçekleştirmekse, bunu yapma gücüne sahip olduğuma
inanırdım ve inanıyorum. kendini tanıyan biri olmak istedim, duygularını dibine
kadar yaşayan biri, aklına eseni söyleyen ve yapan biri olmak istedim. oldum.
evet belki henüz aşık olamadım ve insanlara bakarken onları potansiyel öyküler
olarak görmekten kendimi alamıyorum. ama her zaman önümüzde atılması gereken adımlar
olması iyi değil midir? bu retorik değil. gerçek bir soru.
kolyeyi boynumdan hiç çıkarmıyorum. ona ne zaman baksam on
yedi yaşımdaki beni hatırlamak istiyorum. evet, ben mutluyum, deyişimi. üzülüp
ağlarken bile mutlu olduğumu bilişimi hatırlamak için. bugünlerde sık sık
unutur oldum. uzun zamandır eşikteyim, depresif bir dönemin içine kendimi
bırakmamak için elimden geleni yapıyorum ama bir şekilde tamamen çekilip
kendimi kurtaramıyorum. uzun uzun sorunun ne olduğunu düşünüp onu
çözümlemedikçe bu durumdan kurtulabileceğime inanmıyorum. daha önce hiç böyle
olmadı.
yine de sorunun kendimle ilgili olduğundan emin gibiyim.
yirmi bir yaşında vasıfsız biri olmaktan bahsediyorum. yazmayı hayatımın bir
amacı ve sonucu olarak gördüm yıllardır. peki, en son ne zaman kayda değer bir
şey yazdım?
mandariniid'i yeniden izledim. üç yıldan fazla olmuştu, hala çok güzel.
***
çin'de deprem oldu iki gün önce haberlerde görmüşsünüzdür,
sichuan'da, sincan'a doğru ilerliyormuş fay hatları. deprem olduğunda xingchi
(benim xian'da yaşayan arkadaşım) asansördeymiş. bir şey olmamış, iyiymiş.
sen iyisin, iyi kal. dikkat et kendine. peki iyi olmayanları,
olamayanları ne yapalım, ne diyelim? dua edelim desem xingchi'ye, bir şey ifade
eder mi? ölüm söz konusu olunca nasıl bitebiliyor bütün sözler ve duygular?
deprem olduğu gün, akşam eve dönüyordum. hava kararmıştı,
saat ona geliyordu. annem aradı, sesi ağlamaklıydı, bir haber aldık dedi.
antalya'daki akrabalarımızdan, annemin kuzeninin oğlu, benden bir yaş büyüktü,
sporcuydu, profesyonel yüzücü ve rafting yapıyordu. ben onu hiç görmedim. motosikletini tamir etmek için kenara çekmiş, arabanın biri gelip çarpmış, ölmüş.
kalıverdim caddenin ortasında. hiçbir ilişkimin olmadığı,
tanımadığım sevmediğim biri. yıllardır
duyardım adını, yaptıklarını. şimdi öldüğünü duydum. tek kelime edemedim,
birden gözyaşlarım boşaldı. annesini düşündüm, abisini, bütün aileyi düşündüm,
sonra onu. bir insan olarak. bir oğul olarak. akranım olarak. aramızda hiçbir
fark yoktu. belki ben ölürdüm ve ona haber verirlerdi. ama böyle olmuştu.
kadınlar ağlıyordu, bu gencecik oğul gömülüyordu.
kimseye söyleyemedim. dedemin amcası olan yüz on yaşındaki
mustafa amca öldüğünde de diyememiştim. onu severdim, o benim kim olduğumu bilemezdi.
babannem öldüğünde de sustum. ölüm böyle bir şey. her şeyi herkese anlatabilen
ben, kesiliyorum.
***
ne olursa olsun yaşamaya devam ettiğimiz bir gerçek.
unuttuğumuz, güldüğümüz yeniden ve yeniden. saçma sapan şeyleri dert
edindiğimiz doğru. gündelik hayatın gerçekliğine inanıyorum ben, değersiz
demeye nispeten küçük görünen şeyleri, reddetmeye hakkımız olmadığına
inanıyorum. bunu konuşalım, bunu yazalım, ne çıkar?
Böyle zamanlarda ben de kesiliyorum. O kadar konuşkan biri değilimdir ama yine de ölüm söz konusu olunca kesiliyor tüm gürültü. Sessizlik hakim oluyor yalnızca.
YanıtlaSilBen seni okumayı bilmem kaçıncı kez söylüyorum sana. Ama bunu derken sana baskı uygulamak ya da daha çok yazman için söylemiyorum. Sadece seni okumak, keyifli anlarımı hatırlatan en güzel seçkilerden oluşuyor sanki. Bana beni, hayatı, gerçekleri ve düşleri hatırlatıyorsun. İltifat değil, gerçekten okunduğunu bilmen ve buna rağmen yine de yazılarınla ilgili doğrudan yorum yapamadığım için söylüyorum.
Kitapların hepsini ama en çok Achebe'ninkini merak ettim. Yeni bir kitap alırsam, onun ilk olmasına özen göstereceğim.
Normalde hemen her şeyi anlattığım insanlar ama kimseye bir şey söyleyemiyorum.
SilBizim okulda sarı erkek bir kedi var belki görmüşsündür, tüyleri yumuşacık ve sevilmeyi seviyor. Ona Stavislav diyorum, bir de gri dişi bir kedi, o da Achebe. Şimdi bunu söylememin pek bir anlamı var mı ama gördüğünde tanıman ve gülümsemen içindi. Ha, siyah erkek kedinin adı da Raskol.
Okunduğumu bilmek güzel, teşekkür ederim bu yüzden. Bazen gerçekten ihtiyaç duyuyorum buna.
Evet, tanıyorum o kediyi. :D Yani Stavislav dediğini. Onu az sevmedim ben. Hatta yavruları da vardı, elimde büyütmüştüm bir tanesini. Ama isim vermeyi hiç akıl edemedim ben. Belki de hiç evcil hayvanım olmadığındandır. Siyah kediyi de hatırlıyorum ama gri olanı bir türlü hatırlayamadım. Görmüşümdür illa ki ama yüzü hafızamda değil. Gerçi bundan sonra adını biliyor olacağım.
SilŞimdi düşündüm de, gerçekten ne olacak o kedilere? Muhtemelen orada kalacaklar...
Herkes ihtiyaç duyar. Duymadığını iddia etse bile. :)
Ben de her şeye (sık sık nesnelere) üçer tane isim verdiğim için sanırım bir şekilde selam vermem gerekiyor,
SilBir gün hepsini toplayıp bir arabaya doldurmayı ve dragos'a getirmeyi düşündüm, nasıl düşünmem? insanlardan daha çok samimiyetimiz oldu, birlikte yemek yedik, nohutu ve yalnızlığı paylaştık