Salı, Eylül 06, 2022

sosyal anksiyete ve çözümsüzlükleri

by vali myers


yeni insanlarla tanışmak konuşmak arkadaş edinmek neden ve nasıl bu kadar zor olabilir?

bu ağlamalarımdan muhtemelen çok sıkıldınız ve eee yeter ama diyorsunuz. haklısınız, karşı argüman bulamadım. düşündüm ama yok. hayatımda herhangi bir şey olmadığı için tek gündemim bu. 

yirmi beş değil de beş yaşında utangaç bir çocukmuşum gibi hissediyorum bazen. gerçi kimse beni arkadaş edinmem için zorlamıyor *since i'm an adult* ama zorlasa daha iyi olurdu belki. ya da bana arkadaş bulsa filan ya da arkadaş edinebileceğim oyun parkları olsa. hayat daha kolay olurmuş gibi. 

bazı günler evden çıkmak öyle zor geliyor ki. gerginlikten ne yapacağımı şaşırıyorum. üstelik yakın olduğum insanlarla görüşecekken. ama bütün dünyadaki her insan var olması beni kaygılandırıyor. mars kolonisine adımı yazın.

how-to-get-over-social-anxiety araştırmalarına başladım. madde bir: terapist. evet bunu ben de istiyorum ama terapistten de çekiniyorum galiba. vicious cycle, you know. 

madde iki: anksiyeteyi tetikleyen durumları keşfedin. must be a good start. 
bulunduğum ortamda tanımadığım insanların olması. sokak, metro, seminer salonu. 

bir de ne var biliyor musunuz? gerginlikten ölürken aşırı rol kesmem ve kimsenin benim gergin olduğumu bile anlamaması. geçen günü biri bana yemek yemeyi teklif etti ve ben de aşırı aç olmama ve yemeğe onlarla gitmek istememe rağmen düşünmeden panik içinde hayır dedim ve aşırı rahatmışım gibi gülümseyerek oradan uzaklaştım. birkaç saniye daha düşünsem belki evet diyecek cesareti bulabilirdim. peki neden bir de utanmadan gerginliğimi saklıyorum?

do i worry about others judging me? i suppose. not sure though. judgement biraz karışık bir ifade. daha çok sevilmeme, beğenilmeme, onaylanmama endişesi var. no doubt.

make a list, the list says.

1. insanlı bir sokakta yürümek
2. metroya binmek
3. tanımadığım bir insanla konuşmak (kahve sipariş etmek dahil)
4. hocalarla bire bir konuşmak - mail atmak
5.

daha iyiye gittiğimi sanıyordum, daha sosyal bir insan olduğumu, daha cesur filan. yanılmışım. daha kötüye gidiyorum.

madde üç: challenge negative thoughts.

yanlışlıkla kaba bir şey söylemekten mi endişe ediyorum? evet. insanları rahatsız edecek gibi hissediyorum, belki benimle konuşmak istemiyorlardır diye düşünüyorum. konuşacak bir şey bulamamaktan ve doğru düzgün tepkiler veremeyeceğim diye endişe ediyorum. çünkü çoğu zaman böyle oluyor. evet bu dünyanın sonu değil biliyorum, muhtemelen benden nefret etmeyecekler. ama çok sıkıcı olacak, değil mi? 

madde beş: role play. denedik, aşırı gerildim ve gerçekçi bile değildi.

madde yedi: türlü kibarlıklar yapın.

bu kafama yattı, deneyebilirim. değil mi? umarım. kahve ısmarlamak ya da çikolata almak. 

madde dokuz: kaçınmanın gizli versiyonlarına dikkat edin, telefona bakarak insanların sizinle konuşmamasını sağlamak gibi.

oh god. i do this way too much.

bazen kendime çok kızıyorum. dont be such a baby. just grow up. bu yaşta böyle bir sorunum olması çok utanç verici geliyor. 

still there.





p.s. araya ingilizce karıştığı için cringe hissediyorum, sorry for that. ama içimden geldiği şekliyle yazmak daha samimi geliyor. bazen türkçeye çevrilebiliyor ama bazen hiç olmuyor.

 

6 yorum:

  1. selam arrakis,
    yaşadıklarının aynısını yaşayan biri olarak en kısa sürede bir terapistine başvurmanı öneririm. çünkü nedeni küçüklüğümden beri onaylanma veya onaylatmaya zorlanmış olmam çıktı. yetişkinlik döneminde de bunu arıyorsun, ekstra anksiyete de eklenince işler daha da kötü hale geliyor. he 6 aylık terapi işe yaradı mı diye sorarsan, emin değilim aslında ama eskisi kadar gerilmediğimi kabul etmem gerekiyor. en azından insanların kibarlıklarına cevap verebiliyorum.
    btw deneyebiliirim dediğin 7.madde cebinde beş kuruş bırakmıyor, zaten hepsi de çok kötü geçiyor genelde.
    kendine iyi bak <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. böyle devam ederse terapist tek çıkar yol zaten :/
      ben bu durumumu açıklamakta zorlanıyorum aslında. çünkü hayatım boyunca ailem tarafından hep takdir gördüm, her zaman sevildiğimi hissettim. 15-16 yaşına kadar sosyal yeteneklerim de gayet iyiydi ama sonra ne olduysa oldu. bu blogu da o zaman açmıştım (10 sene olmuş bu arada inanılmaz)
      ahahah tek umudum yedinci maddeydi, bu durum beni üzdü

      sen de kendine çok iyi bak

      Sil
    2. ben de hayatım boyunca hep öyle yaşadım ama o kötüymüş. bir çocuğu yapması gerekeni yaptı diye övmemek gerekiyormuş, yoksa hep onaylanmaya bağlı kalıyormuş. belli bir yaştan sonra işin içine sosyal ortamlar girince bunu bulamadığımız için sıkıntı yaşıyoruz. :( ben başta terapistimle konuşmaktan bile gerildim, kendimi hep onun onaylayacağını düşündüğüm şekilde anlatmaya çalışırken yakaladım.
      bu noktada terapist farkında oluyor zaten her şeyin ve sana gerçekleri sunup yüzleşmeni bekliyor, sonra da bir yol haritası çiziyor adım adım sosyalleşmen için. ben hala devam ediyorum, büyük ihtimal ömrüm boyunca da devam edeceğim çünkü gerçekten çok kafa açıcı. :)

      Sil
  2. Merhabalar öncelikle. Böyle bir konuyla karşılaşmak beni şaşırttı. Aynı sorunlardan aynı yaşlarda ben de muzdariptim. Terapistten asla korkmamanı öneririm. Sana yol gösteriyor en azından. O da uzun ve sancılı bir süreç. Hiçbir şey kolay değil. Temel soru şu: Böyle yaşamak istiyor muyum? Ömrüm boyunca istediği şeyleri yapamayan, söyleyemeyen biri olarak mı kalacağım? Sosyal hazlardan mahrum bir ömür benim için gerçekten yaşanmış bir ömür olacak mı? Bu sıkıntılar ne zamana kadar katlanılabilir boyutta kalacak? Unutmamalı ki hiçbir sorun görmezden gelinerek ortadan kaybolmayacak. Onlarla özel olarak ilgilenmemiz gerekiyor mümkünse daha fazla büyümeden.
    Yirmi beş yıllık alışkanlıklar kolay değişmeyecek(benimki daha fena 30). İnsan yürümeyi bildiği yola meyyal oluyor. Kendine zaman ver. Ve adım at. Kendi yöntemini bulacağına eminim. Allah yardımcın olsun. :)

    Sevgilerimle:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet iki ay önce başladım terapiye bakalım nasıl olacakk
      görmezden gelmek değil de ben sanırım aksini yapıyorum, yani aşırı düşünüp kafayı bununla bozmayı. ama bir yandan durumu değişmek için önce kendimi bu şekilde kabullenmemi söylüyorlar, ancak ondan sonra bu durumu değiştirebilmemin mümkün olduğunu. bilmiyorum bu durumumu kabul etmek çok zor geliyor.
      çok teşekkür ederim, inşallah ikimiz de sorunlarımızı çözüp süper sosyal yetenekleri olan insanlara dönüşürüz :))

      Sil
    2. İnşallah gerçekten incinmeden ve incitmeden iletişim kurabilmek çok zor bir şey. Mesela bazen senin elinde olmadan karşı taraf incinebiliyor ve o zaman da bu benimle ilgili değil demek zorundasın. Yetişkin olmak bunu gerektiriyor. Başkalarının duygularını değiştiremeyeceğini kabullenmek bile insan için çok zor. Kendi acılarını kimseyi suçlamadan kabullenmek. Kendini suçlamadan bu durumları kabullenmek zor. Adım adım. Bu günlere gelmemiz uzun zaman aldı ve değişim de bir anda olmayacak. Alışkanlıklarımız da değişecek ve sağlıklı bir zemine oturacak ben buna yürekten inanıyorum. Yazının tarihine bakmadan yorum yaptım güzel de olmuş. Adım attığını öğrenmek beni mutlu etti. :)

      Sil