Cuma, Ocak 25, 2013

india's taj ahal




Gönül isterdi ki bu yazı mantklı olsun. Velâkin kampa gitmeden önce yazacağım son yazı önceki gün maketini bitirdiğim Taç Mahal’le ilgili ve biraz(!) saçma olacak. Ancak...

Bilindiği üzere Taç Mahal Babür İmparatoru Şah Cihan tarafından Kraliçe Mümtaz Mahal’in ölümü anısına yapılmıştır. Ölümsüz bir sevgi için inşa edilmesinden dolayı hakli olarak Hindistan-İran mimari eserleri arasında en meşhur ve en mükemmel olanlarından bir tanesidir.

The Taj Mahal, it is well known, was builty by the Mughal Emperor Shah Jahan in the memory of his empress Mumtaz Mahal. As symbols of undying love go, it is one of the most deservedly famous and best examples of unparalled excellence in Indo-Persion architecture.


Britanyalı bir subay olan Albay Slleman’ın karısı Taç Mahal’i şu şekilde tanımlar:
“Düşündüğüm şeyi söyleyemem ve böyle bir yapıyı nasıl eleştirebileceğimi de bilmiyorum ancak size ne hissettiğimi söyleyebilirim;  Böyle güzel bir eserden bir tane daha yapılsa herhalde ölürüm.”

The wife of a British officer, Colonel Slleman, while writing home, describe it thus:
“I cannot tell what i think. I don’t know how to criticize such a building but i can tell what i feel. I would die tomorrow to have such another over me.”


Ve galiba en güzel sözü şair Rabindranth Tagore söylemiş:
“Bildiğiniz gibi Şah Cihan bize hayat ve gençlik, zenginlik ve görkemlilik gibi şeyleri hatırlatır ancak bunların hepsi günümüzde kaybolup gitmiştir. Şah Cihan, bütün gayretiyle kalbinin üzüntüsünü yaşatmaya çalışmıştır. Bırakın elmas, inci ve yakutun ihtişamı kaybolsun gitsin, sadece tek bir gözyaşı olarak yaşayacak olan Taç Mahal, sonsuza dek daima zamanın yanaklarında lekesiz bir şekilde parlasın.”

And the poet Rabindranth Tagore has perhaps said it best of all:
“You know Shah Jahan, life and youth, wealth and glory, they all drift away in the current of time. You strove therefore, to perpetuate only the sorrow of your heart. Let the splendor of diamond, pearl and ruby vanish. Only let this one teardrop, this Taj Mahal, glisten spotlessly bright on the cheek of time, forever and ever.”

Ama ben çok üşendim ki şimdi… Neyse ki benim oldukça hoşuma giden, özet niteliğinde Taç Mahal’i anlatan birileri var.

Dr. A. Zahoor ve Dr. Z. Haq tarafından hazırlanan metin için tıklayın.



Evet, kabul ediyorum ki çok saçma bir gidişat bu… Yani yarısının İngilizce yarısının Türkçe olması falan… Ancak Taj Mahal yazıp gelecek olan insanların hayal kırıklığına uğramamasını ve aynı zamanda o insanların benim saçmalıklarımı mümkünse anlamamasını istiyorum. 

Saygılar… Aspectos…

Not: İşte bu da maketi... Başlangıçta beni çıldırtsa da sonradan bu maket olayı çok hoşuma gitti hahah Özellik o kubbe yok mu? Onun iç tarafında nasıl bir mimari var biliyor musunuz siz? Nasıl sabredip parçalamadım bilmiyorum ama happy ending.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder